THE PRACTICE OF
DISCIPLINE: EVALUATING THE ROLES AND RELATIONSHIP BETWEEN MANAGERS AND HR
PROFESSIONALS
CAROL JONES
RICHARD SAUNDRY
Giriş
Disiplin ve disipline bağlı kurallar iş ilişkileri
içerisinde uzunca bir zamandır anahtar bir boyut olarak ele alınmaktadır.
İngiltere kamu politikasında iş yeri disiplini yöneticilerin çalışanlar
üzerinde prosedürleri uygulayarak geliştirmesi gereken lineer teknik bir vazife
olarak görülmektedir. Bu düzeltici bakış açısı iş yerinin disiplin ile
formalize edilmesini sağlayan neredeyse evrensel yazılı bir disiplinler
prosedürü haline gelmiştir. Akademik araştırmalar da disiplinin ceza ve iş gücü
üzerinde kontrolü sağlama konularına odaklanmıştır.
Literatür hangi uygulamaların iş gücünü disiplin yönünden
şekillendirdiği ve şekillenmiş yönetim ve işgücü ilişkilerini ele almışken, iç
yönetim ilişkileri ve operasyon yöneticileri ile insan kaynakları
yöneticilerinin hangi disiplin süreçlerine dahil olduklarını araştırmaktadır.
Gelişen insan yönetimi uygulamaları sonrasında operasyon yöneticileri bu
sürecin dışında kalmışlardır. İnsan kaynakları yöneticileri ise bu sürecin
sonunda anahtar rolü üstlenmişlerdir.
Bütün bunların ardından dikkatler insan kaynakları
yöneticilerinin bu görevi üstlenmede ne kadar istekli olduklarına çekildi.
Pratikte Disiplin
Tarihsel olarak iş yerlerini yöneten disiplin kuralları
işçiler, sendikalar ve işverenler arasındaki müzakarelerin bir sonucudur.
Bugüne kadar literatür yöneticilerin üstlendiği rollere odaklanmıştır. Bu
araştırmada operasyon yöneticileri ile çalışanların veya insan kaynakları
yöneticilerinin bir arada disiplin ile ilgili konularda nasıl çalıştığı
üzerinedir.
Tartışmalarda genellikle operasyon yöneticilerinin disiplin
konusunda standart prosedürlerle başa çıkmaktan hoşlanmadığı, bunun yerine
olaylara daha pragmatik baktıkları ve içgüdüleri ile hareket ettikleri ifade
edilmektedir. Elde edilen bilgilere göre yöneticilerin disiplin ile ilgili
olarak yöneticilerin karar vermeleri oldukça karmaşık faktörlerden oluşan bir
süreçtir.
İlk faktör, yöneticilerin astları ile kişisel ilişkileridir.
Yöneticiler genelde eskiden beri birlikte çalıştıkları kişilere karşı daha
hoşgörülüdürler. Diğer taraftan yönetici, otoritesi ile ilgili potansiyel bir
tehdit algılarsa, astlarına açık bir mesaj yollar. Operasyon yöneticileri bu
tip durumlarda sosyal güçlerini de kullanabilirler. Bunun sebebi durumun böyle
daha kolaylarına geliyor olması da olabilir.
İkinci faktör, pek çok hat yöneticisi acil iş kontekstine
uygun düşmediğinden ve esneklik sağlamadığından ötürü disiplin ile ilgili
formal prosedürü uygulamaktan kaçınmaktadır. Diğer taraftan formal yöntemlerin
uygulanması kurulmuş iş ilişkilerinin zedelenmesine de sebep olabilir. Bu
zedelenme sonucunda bağlılık ve eşgüdüm ortadan kalkabilir. Bir yazarın
ifadesine göre kurallar konusunda kitaba bağlı kalan bir yönetici astları
tarafından sürprizlere maruz kalabilir.
Üçüncü faktör; yöneticilerin örgütteki yeri ve marifetleri
de disiplin yöntemlerini şekillendirmede etkili olabilir. Bir araştırmada operasyon
yöneticilerinin insan yönetimi konusunda daha az sorumluluk alma eğiliminde
oldukları tespit edilmiştir. Formal prosedürleri küçümseme aslında disiplin
sorunları ile ilgili mevzulardan uzak durma, eğitim veya tecrübe eksikliğini
maskelemek için de bir yöntem olabilir.
Ek olarak yöneticiler bu disiplin süreçlerini kendilerini
tüketen bir husus olarak dikkate alabilirler. Geleneksel olarak insan
kaynaklarının disiplin ile ilişkisi yöneticiler ile çalışanlar arasında
disiplin anlaşmazlıklarını çözmek üzerinedir. Daha önemlisi insan kaynakları
profesyonelleri işletmelerde tarafsız olarak görülmekte ve üçüncü parti
sorumlular olarak ele alınmaktadır.
Son yıllarda disiplin her ne kadar ortak düzenlenen bir
aktivite iken, insan kaynakları profesyonelleri operasyon yöneticileri için her
gün disiplin ile ilgili konularda karar verici mercilerdeydi. Sonuç olarak
zamanla daha ziyade tavsiye makamı haline gelmişlerdir. Artan bir ivme ile İK
profesyonelleri politika ve prosedür hazırlamakta, disiplin kurallarının
uygulanmasında, yönetimsel kararlara hukuki danışmanlık yapmakta ve disiplin
kararları için örgütte daha geniş bir bakış açısı sağlamakta geniş bir
yelpazede görev üstlenmeye başladılar.
İnsan kaynakları profesyonelleri temelde en iyi uygulama
olarak anılan geçmiş tecrübelere göre disiplin konularını değerlendirirler.
Bazı araştırmalara göre ik yöneticilerinin hat yöneticilerinin davranışlarını
oldukça katı kurallar ile sınırlayabildikleri de görülmüştür. Bunun da ötesinde
operasyon yöneticilerinin bile neyi yapabileceği veya neyi yapmalarının yasak
olacağı yönünde de kanaat bildirebilmektedirler. Bu hali ile ik yöneticileri
bir bakıma iç danışmanlık hizmeti sağlayan profesyoneller haline
gelebilmektedir.
Diğer taraftan öyle yöneticiler vardır ki, bunlar disiplin
uygulamalarını icra edemeyecek kadar çekingen veya pasiftirler. Bu gibi
durumlarda ik profesyonelleri bir polis edası ile olaya dahil olur ve çözüm
üretirler. Böylece hem yöneticiyi hem de örgütü korurlar.
Yönetimsel beceriler ve rekabet iş yerinde etkin bir
disiplin ve ihtilaf çözümü konularında merkezdedir. Tabi bu insan kaynakları
profesyonellerinin kendilerine yeni biçtikleri danışmanlık rolüne mani
değildir.
Bu araştırmanın ana sorusu ik uygulamacıları ile operasyon
yöneticileri hangi disiplin sürecinde ne rol oynayacakları ile ilgilidir.
İkincisi ik uygulayıcıları ile operasyon yöneticileri iş yerindeki disiplin ile
ilgili nasıl bir ilişki içinde olacaklardır. Üçüncüsü, bu ilişki formal ve
informal disiplin süreçlerine nasıl sirayet edecektir. Ve son olarak ihtilaf
çözümü ile ilgili esnekliği arttırırken bu politika belirleyiciler ne
yapmalıdır.
Metodoloji ve Araştırma Tasarımı
Bu araştırma 7 vaka incelemesi sitesi ile yönetilmiştir.
Vakalar geniş bir alanda ve önemli detayları içerecek şekilde ama mahremiyet
kapsamına giren konuları güvence altına almaktadır. Bütün şirketler kuzey
İngiltere’dedir.
Her bir vakada, katılımcılar disiplin konularından sorumlu
kıdemli bir ik yöneticisi, disiplin konularını çözme konusunda tecrübeli bir
operasyon yöneticisi ile ve sendika temsilcisine maruz kalmaktadırlar. Ek
olarak katılımcılar ticaret birliğinin bölge memuru ile ve temsilcilerine de
maruz kalmaktadırlar. Toplamda 26 katılımcıdan 8’i ik yöneticisi, 9 operasyon
yöneticisi, 9 ticaret birliği temsicilsinden oluşmaktadır. Ayrıca
katılımcılardan örgütlerindeki disiplin prosedürleri de talep edilmiştir.
Görüşmeler ortalama 45-75 dk arası sürmüş, ticaret birliği
üyeleri dışındaki katılımcıların görüşmeleri ise göreceli olarak kısa
sürmüştür. Her bir görüşme kayıt altına alınmış ve işlenmiştir.
İlk önce disiplin sürecinin doğası ile ilgili olarak kısa
bir bilgi vakalar ışığında verilmiştir. Ardından ik uygulamacılarının disiplin
süreçlerinde oynadıkları rol ve bu tip süreçleri yönetirken dikkate aldıkları
anahtar konular incelenmiştir. Üçüncü olarak hat yöneticilerinin disiplin
olaylarını ele almadaki tutumları incelenmiştir. Son olarak hat yöneticilerinin
ve ik uygulayıcılarının disiplin konularında nasıl bir etkileşim içerisinde
oldukları incelenmiştir.
Bulgular
Beklendiği gibi araştırmaya dahil olan örgütlerin tamamı
disiplin uygulamalarında kullandıkları prosedürleri belirtmişlerdir. Genelde
prosedürler 4 aşamadan oluşmaktadır. Bunlar sırası ile sözlü uyarı, yazılı
uyarı, son yazılı uyarı ve işten çıkartmadır.
Daha önemlisi bütün prosedürlerde genel olarak disiplin
vakalarında soruşturmayı yürütmek, önemli kararlar almak operasyon
yöneticilerine vazife edilmektedir. Örneğin bir disiplin olayında önce hat
yöneticisi durumla ilgili bir değerlendirme yapar ve operasyon yöneticisine
iletir. Operasyon yöneticisi de nihai kararı verir. En formal ve karmaşık
prosedürler kamu örgütlerinde ortaya çıkmaktadır. Genel itibari ile ortaya
çıkan şudur ki ister kamu sektörü olsun ister özel sektör; ne ik uygulayıcısı
için nede operasyon yöneticisi için öncelik cezalandırmak değil, davranışı
düzeltmektir.
İK Profesyonelleri – Disiplin Polisleri Midir?
Örnekleme göre ik uygulayıcıları formal disiplin süreçleri
ile ilgili olarak doğrudan karar verici pozisyonunda değillerdir. Daha ziyade
rolleri destek sağlamak, tavsiye vermek ve hat yöneticilerine danışmanlık
sağlamaktır.
İK profesyoneli katılımcılara göre operasyon yöneticileri
sürecin sert sahipleridir. Görevleri insanları yönetmektir.
Ek olarak tavsiye ve rehberlik sağlama konusunda
katılımcıların bir bölümü ik profesyonellerini bir dereceye kadar objektif
olarak görmekte, diğer bir grup ise adil ve tarafsız olarak
değerlendirmektedir.
Kritik olarak ik uygulayıcıları yöneticilerin değil örgütün
menfaatlerini koruduklarını belirtmektedirler.
Pek çok ik profesyoneli kendilerini verdikleri tavsiyelere
istinaden artan bir şekilde yöneticilerden farklı olarak görmektedirler.
Geçmişte personel yöneticilerinin temel fonksiyonu işyeri ilişkilerini aktif
çatışmalarda yönlendirirken, ik uygulayıcıları artan bir şekilde operasyon
yöneticilerini düzeltmek ile ilgilenmektedirler.
İK uygulayıcıları aynı zamanda konunun yasal tarafıyla da
ilgilenmektedirler. Daha da ötesinde iş davası başvurularında tavsiyeleri incelenmekte
ve prosedür ihlallerini belirtmeleri beklenmektedir. Dolayısı ile bu tip
durumlarda olaya bir polis gibi müdahale etmeleri söz konusudur.
Katılımcı ik uygulayıcılarının çoğunluğu kendilerini tavsiye
veren rolünde görürken bunların dışında hala çatışma çözümünde informal olarak
müdahale etme görevini kendisine biçenler olduğu da görülmektedir. Bazı
olaylarda bu durum tecrübesi yetersiz olan operasyon yöneticilerini desteklemek
için de ortaya çıkabilmektedir. Bu gibi durumlarda ik uygulayıcıları ile
operasyon yönetcilerinin yolları kesişir. Diğer taraftan ticaret birliği
temsilcilerinden olan katılımcılar ise daha çok informal yöntemle işleri çözme
eğiliminde görünmektedirler.
Buna istinaden bulgular ışığında ik fonksiyonu örgütte
disiplin ile ilgili olarak yönetimsel aktivitelerin merkezinde görünmektedir.
Bunun dışında bazı yasal ve prosedürsel problemlerin öne çıktığı durumlarda ik
uygulayıcıları arabulucu rolünü de üstlenmektedirler.
Operasyon Yönetimi ve Disiplin-İnformallik,
Savunmasızlık, Bağımlılık
Operasyon yöneticileri çalışanlar ile yaşanabilecek
sorunları önceden tespit edebilir ve olayın disiplin boyutunda büyümesini
engelleyebilirler. Fakat her operasyon yöneticisinin bu konuda bu kadar
başarılı oldukları veya bu konuya önem verdikleri söylenemez. Formal süreçler
karmaşık ve zaman alıcı olarak görülmektedir.
Daha da ötesinde bazı yöneticilerin tecrübe, eğitim ve
özgüven eksiklikleri çatışmayı zamanında ve etkin bir şekilde çözmelerine mani
olmaktadır. Genel itibari ile belirli bir sayıda çalışan ile uğraşmak
yöneticiler için hüsran ile sonuçlanabilir. Sonuç olarak formal prosedür bazen
acımasızca sonlandırılması gereken süreç için kestirme bir yol olarak
kullanılabilmektedir.
Sonuçta ik uygulayıcılarında pek çok yöneticinin disiplin
sorunlarını çözmek için pek az yeteneği ve niyeti olduğu algısı vardır. İk
çalışanları bu tip bir ortama denk geldiklerinde kendilerini sorunlu işleri
çözmekte yalnız hissedebilmektedirler. Çözüm operasyon yöneticilerine
kaldığında ise daha pragmatik bir yol izleyebilmektedirler. Sonuçta bu tip
uygulamalarda ik ve operasyon yöneticileri kararlarında o anki durumu, mevzu
bahis çalışanın pozisyonunu dikkate almaktadırlar. Böylesi durumlarda empati de
kendisini gösterebilmektedir.
Deneyimli yöneticiler genelde bir takım ağır kararların
verilmesinde sorumluluğu alma eğiliminde görünmektedir. Fakat olay yasal zemine
taşındığında veya tecrübe eksikliği gibi olumsuz durumlarda operasyon
yöneticileri ik uygulayıcılarının tavsiyelerine daha fazla bağımlı hale gelmektedirler.
Yönetim Disiplini ve Formaliteye Sürüklenme
Bahsi geçen bulgular ışığında operasyon yöneticilerinin
disiplin ile ilgili konularda pragmatik ve bilgiye dayalı yaklaşımlarının
yanında ik uygulayıclarının ahlak ve tutarlılık yönünden ele almaları dikkat
çekmektedir.
İK profesyonellerinin tavsiye verici rolü, operasyon
yöneticilerine informal yöntemler geliştrimelerinde önemli bir destek
sağlamaktadır. Gerçekte örgütlerdeki pek çok vakada benimsenen yozlaşma ile
disiplin hattı arasında bir çelişki vardır. Ki bu gibi durumlarda operasyon
yöneticileri ik profesyonellerine ciddi ölçüde güvenmektedirler ve durumu ele
almalarını beklemektedirler.
Daha da ötesinde yasal ve örgütsel bilgi seviyesi yüksek
olan ik uygulayıcılarına bağımlılık da artmaktadır. Bu gibi durumlarda
operasyon yöneticileri informal yolları bırakıp formal yöntemi uygulamak
üzerine ik uygulayıcılarına başvurabilirler. Dolayısı ile ik uygulayıcılarının
ve operasyon yöneticilerinin tecrübeleri ve becerileri ilişkileri şekillendirmektedir.
Tecrübeli yöneticiler oynadıkları rol ile ilgili rahattırlar. İk uygulayıcıları
ise mevcut durumların sonuçlarını ortaya koymaya çalışan hakemler gibidirler.
Benzer bir şekilde yöneticilerle iyi ilişkileri olan ik
profesyonelleri rollerini daha az tecrübeli yöneticilerin rollerini geliştirmek
ve süreçteki kontrollerini devretmek olarak belirlemektedirler.
Diğer taraftan tecrübesi yetersiz ik uygulayıcıları ise
riskten kaçınmakta ve bunun da temelinde örgüt ve işleri hakkında yeterli bilgi
ve tecrübeye sahip olmamaları olarak anlaşılmaktadır.
Bulgulara göre infromal yöntem ile sorun çözme sürecine
dahil olan ik uygulayıcıları daha gelenekçi olanlar olarak karşımıza
çıkmaktadır. Bunun bir diğer neticesi de bu tip ik uygulayıcılarının anahtar yöneticilerle
iyi ilişkilere sahip olmalarıdır. Diğer taraftan ik uygulayıcılarının sadece
tavsiye makamı olarak kendilerini konumlandırmaları disiplin uygulamalarında
doğrudan taraf olmaktan çıkmalarına sebep olmaktadır. Bu durum ik
uygulayıcılarının iş yerinin uzağından olaya dahil olmaları durumunda daha sık
ortaya çıkar.
Diğer taraftan birlik tipi örgütlerde yöneticiler ile
birlikler arasındaki klasik ilişkiler, informal süreçleri desteklemektedir.
Yeni yönetici olmuş ve ik profesyonellerinin desteğinden yoksun kişiler bu tip
örgütlerde güçlü bir destek bulamamaları durumunda disiplin sorunlarını
çözmekte zorlanabilmektedir.
Bir diğer tartışma ise bazı informal uygulamaların zaman
içerisinde adaleti sağlayabilmek adına ik uygulayıcıları ile operasyon yöneticileri
tarafından formalleştirmeleri söz konusu olabilmektedir. Bu tip uygulamalar
zaman içerisinde örgütte geniş bir trend haline gelebilmekte ve yönetimsel
disiplini bozabilmektedir.
Tartışma ve Sonuç
İş yeri disiplini iş hayatındaki ilişkilerde önemli bir konu
olarak karşımıza çıkmaktadır. Fakat bireysel işlerdeki çatışmalar işletme
politikalarındaki yerini arttırmaktadır. Dolayısı ile bireysel anlaşmazlıkları
daha esnek bir şekilde ele alabilen çalışanların değeri artmaktadır. Pek çok
operasyon yöneticisinin pragmatik bakış açısı da bu durumu desteklemektedir.
Diğer taraftan ik uygulayıcılarının rolünün disipline
edenden tavsiye verene hatta işletme ortağına dönüşmeleri; operasyon
yöneticilerinin olayları daha özgür ve informal bir şekilde ele alabilmelerini
kolaylaştırmaktadır. Fakat araştırma sonuçları konunun bu kadar basit
olmadığını da göstermektedir.
Operasyon yöneticilerinin disiplin sorunlarını başlamadan
engellemek ile ilgili olarak bir faaliyetleri olduğuna dair bulgu yoktur. Hatta
yöneticiler genellikle büyüyen disiplin sorunlarına müdahale etmek konusunda
isteksizdirler. Bunun yerine ik danışmanlarının bilgisine güvenirler.
Yöneticilerin bu şekilde karar vermekten imtina etmeleri neticesinde ik
profesyonellerinin tavsiyeleri daha da önem kazanmaktadır. Tecrübesiz
yöneticiler, karmaşıklaşan iş yaşamı ve yasal düzenlemelerin getirdiği
gereklilikler neticesinde ik profesyonellerinin önemi de artmaktadır.
Peki örneklemdeki ik uygulayıcıları ne roldedir? Günübirlik
disiplin kararları her ne kadar operasyon yöneticilerinde görülse de uzun
vadede işletme ile ilgili sonuç doğurabilecek konular ik profesyonellerinin
elindedir. Dolayısı ile örneklemdeki ik profesyonellerinin görevlerinden birisi
de yönetimsel düzenlemeleri hayata geçirmek ve uygulamaktır.
Bir diğer bulgu da disiplin ile ilgili formal yaklaşım
dışarıdan alınan ik hizmetleri sebebi ile yerleşik hale gelmektedir. Bunun
sebebi bahsi geçen hizmet işletmelerinin adına çalıştıkları firma hakkında
yeterli bilgiye ve bu firma ile ilgili duygusal bağa sahip olmamalarıdır. Diğer
taraftan bu tip bir yaklaşımın objektif olacağını savunanlar da vardır.
Araştırmada açıkça görüşmektedir ki informal yöntemlerle
esnek bir biçimde disiplin sorunlarının çözülmesi ile ilgili bir yaklaşım da
vardır. Bu durum birbiri ile ilişkili üç faktöre dayanır. Birincisi yüksek
tecrübeli operasyon yöneticileri karar verme sürecinde daha özgüvenli
davranabilir ve prosedürü göz ardı edebilir. İkincisi bu özgüven ik
uygulayıcıları ile kurulan yüksek güvene dayalı ilişkilere de dayanmaktadır.
Üçüncüsü, operasyon yöneticileri ile ik uygulayıcıları tecrübe ve becerilerini
disiplin konusunda birleştirebilmektedirler. Uzun vadede operasyon
yöneticilerinin eğitimleri için daha fazla efor sarf edilmesi ile disiplin
konularını ele alma becerileri de geliştirilebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder