Künye: Maternal Visibility At The Commodity Frontier: Weaving Love
Into Birthday Party Consumption
Laura Jennings and Jan Brace-Govan
Journal of Consumer Culture 2014, Vol. 14(1) 88–112
GİRİŞ
Kutlamalar; gizli kalmış, dikkatlerden kaçan ve görünmeyen
değerlerin tüketim alışkanlıklarına etkisini görünür hale getiren bir pencere
açar. Araştırmacılar, kutlamaları ritüeller kapsamında ele almışlardır.
Çocuk doğum günleri oyunlar, kutlama pastası, çocuk
katılımcılar, yaş günü olan çocuğun kutlamanın merkezine alındığı bir ritüel
olarak ele alınmaktadır. Bu kutlamalarda doğumgünü olan çocuğun cinsiyetine
göre farklılıklar olabilmektedir.
Avustralya’da yayın yapan Melbourne’s Child isimli ücretsiz
derginin 1994-2008 yılları arasındaki yayınları incelendiğinde bu konuda yayınlanan
reklamların sayısının hızla arttığı görülmektedir.
Yapılan araştırmalarda annelerin oyun, pasta, palyaço vb
hizmetleri dışarıdan ücreti mukabilinde temin etmeyi tercih ettiklerini
göstermiştir. Yine bu araştırmalarda doğum günü kutlamalarının dış mekanlarda
değil; evlerde annelerin kontrolünde gerçekleştirildiğini göstermektedir.
Çalışmalara göre doğum günü kutlamaları gündelik tüketim
değerlerinin motiflerini sergilemektedir. Diğer bir bakış açısına göre de bu
kutlamalar sadece çocukların değil aynı zamanda annelerin de sosyalleşmelerini
sağlamaktadır. Anneler aynı zamanda kutlamalar için aldıkları ticari
hizmetlerle diğer annelere doğru annelik yaptıkları veya doğru annelik nasıl
yapılır mesajı vermektedirler.
ORGANİZATÖR VE ORKESTRA ŞEFİ OLARAK ANNELER
Genel literatür anneleri, doğum günü partilerinin
planlayıcısı, ev sahibi ve organizatörü olarak ele almaktadır. Anneler, bu tip
aile organizasyonlarını düzenleyen ve çocukları ile beraber sorumluluğu alan
kişilerdir. Anneler bu kutlamalar için sadece fiziki ve maddi emekleri ile
değil aynı zamanda duygusal emekleri ile de katkıda bulunurlar. Bu durum,
anneler üzerinde aileyi içeride ve dışarıda bu formata göre temsil ile görevli
kıldığından bir gerilim de yaratmaktadır.
Doğum günü kutlamalarında esas olan; annelerin bir kadın
olarak bu tüketimi nasıl yönlendirdikleri ve doğum günü kutlamalarında anne
olarak nasıl bir performans sergiledikleridir.
BENLİK VE TÜKETİM
Tüketici araştırmalarında genişçe çalışılan konulardan
birisi de tüketim davranışları ve kimlik inşasıdır. İlişkiler ve diğer sosyal
etmenler tüketim eylemlerine etki edebilir. Bir anne için benlik, toplum ve
birey arasında yaşanan ilişki ile şekillenen bir kişilik yansısıdır. Tüketim
davranışları anne için kültürel ve ahlaki anlamlar taşımakla beraber,
diğerlerine gösterilen tecrübi bir değerdir. Böylece kadın dünyaya nasıl bir
anne olduğunu da ifade etmeye çalışmaktadır.
ANNELİK VE ÇOCUKLUK DÖNEMLERİNE AİT İDEOLOJİLER
İdeolojiler kişilere bir bakış açısı veren fikir, düşünce,
inanç ve değer organizasyonlarıdır. İdeolojilerin
oluşturduğu kolektif ve sosyal yapılar insanların tüketim, üretim ve yayılma
davranışlarında belireyicidirler. Farklı grupların farklı ideolojileri vardır.
İdeolojileri belirleyen sosyal, ırsi, cinsiyete bağlı ve tarihsel etkenler
vardır.
ABD, Avustralya ve İngiltere’de baskın annelik ideolojisi
anne merkezli değil, çocuk merkezlidir. Kadınların annelik ideolojilerinin
belirlenmesinde, kadınların iş gücüne katılımındaki artış da önemli bir
etkendir.
Avustralya’da kadınlara ve çocuklara yönelik yayın yapan
dergilere ilişkin yapılan araştırmalarda kız çocukları meleksi, yumuşak,
ölçülü, düşünceli olarak lanse edilmişken; erkek çocukları maceracı, cesur,
dağınık olarak betimlenmişlerdir. Bu betimlemeler yapılırken erişkinlere yer
verilmemiştir. Yapılan betimlemelerde doğum günü partileri çocuk odaklıdır ve
çocuk olmanın taşıdığı mutluluğa atıf yapmaktadır. Resimlerde çocuklar doğrudan
kameraya gülümserken, birbirlerine gülümserken veya eğlenceli bir aktiviteye
dalıp gitmişken görülmektedirler.
Bu betimlemelerde 4 ideoloji görülmektedir; (1) çocuk ve
çocuğun mutluluğu doğum günü partilerindeki başarı için en önemli konudur, (2)
anne, partinin gerçekleşmesinde görünmez bir role sahiptir, (3) evde basit
yemeklerle yapılan ve dekorasyonlarla yapılan kutlamalar ayrıntılı ve abartılı
kutlamalara göre çocuklar için daha özeldir, (4) doğum günü kutlamaları genelde
cinsiyetçidir ve kutlamaya konu çocuğun cinsiyetine göre davranması beklenir.
Bu partiler evlerin arka bahçelerinde, ev yemekleri ve
eğlenceli aktiviteler eşliğinde icra edilmektedir. Bu tip partiler basit
görünmekle beraber ordu tipi hassas planlamalar gerektirmektedir.
Bu tip organizasyonların yapılmasında aynı muhitte oturan
annelerin sosyal paylaşımları da ideolojinin oluşmasında etkilidir.
TÜKETİMİN VE EMTİANIN SINIRLARI
Batılı toplumlarda anneler iş hayatındaki görevleri arttığı
için artık eskisi gibi geleneksel doğum günü kutlamalarını kendileri organize
edememekte dolayısı ile bu işler için dışarıdan mal ve hizmet alma yoluna
gitmektedirler. Zira iyi anne olarak görünebilmeleri için bu kutlamaları
yapmaları gerekmekte fakat yeterli zamanları bulunmamaktadır.
Emtia sınırlarında niş pazarlarda yer alan işletmeler,
ailelerin bu tip ihtiyaçlarını çözebilmek adına gerekli hizmetleri
vermektedirler. Bu hizmetler ailelerin zaman ve mekan problemlerini çözmek
üzere tasarlanmıştır.
Dergilerde yansıtılan doğum günü kutlamalarına göre,
kutlamanın evde yapılması ve temel amacın eğlence olması gerektiği
vurgulanmaktadır. Dolayısı ile bu kutlamaların ticaretle kirletilmemesi
gerektiği algısı vardır.
Başka bir ifade ile bu tip kutlamalar “kendi işini kendin
yap” (do it yourself) mantığındadır.
Bu tip mal ve hizmetlerin alınması, tüketilmesi ve
sergilenmesi anneler için önemli bir nüanstır.
Son dönemlerde bu tip uygulamalar sebebi ile geleneksel
uygulamaların yerine ticari alternatiflerin ortaya çıkması, çocuklara yönelik
bu tip faaliyetlerin ticarileşmesinin sorgulanmasına sebep oldu.
Bu tip partilerin en önemli amacı, elde edilen sosyal çıktı
ile diğer ebeveynlerle rekabet edebilmektir. Fakat “kendi işini kendin yap”
mantığı ile böylesi bir organizasyonu tasarlayıp sunmak için her anne yeterli
zamana ve bütçeye sahip olmayabilir.
Annelik sadece biyolojik bir süreç değil, aynı zamanda
sosyal ve kişisel etkilerle de şekillenen bir kurumdur. Dolayısı ile bu dışsal
etkenler kadınların “kusursuz anne” anlayışının şekillenmesinde önemli rol
alır.
Nelson, farklı sosyal sınıflara ait farlı ebeveynlik
tarzları olduğunu öne sürmektedir. Buna ek olarak ebeveynler ailelerine yeterli
vakit ayırmak, aile olarak bir arada olmak ve aileleri ile ilgili kaygılanmak
eğilimindedirler.
Küresel anlamda kadınlar, ailevi kutlamalarda doğrudan satın
alma kararı veren kişilerdir ve kadınların yıllık kutlama alışverişleri
yaklaşık 20 trilyon USD değerindedir. Bu sebeple erkekler, pazarlamacılar için
daha çok bireysel tüketici olarak değerlendirilmektedirler.
Tüketimi şekillendiren arzu, kimlik, hayat tarzı gibi güçler
genellikle bireysel ve maskülen bir bakış açısıyla ele alındığından kadın ve
çocuklar fazla dikkate alınmamaktadır.
YÖNTEM
Araştırmaya konu olan 8 anne, farklı varyasyonları da ortaya
koyabilecek özellikte ve orta sınıftan seçilmiştir. Anneler; seçilen muhitten,
evlerinde doğum günü kutlaması yapmış kişilerden bireysel irtibatlar ve
okullardan alınan bilgiler ışığında tespit edilmiştir.
Örnekleme uygunluk açısından doğum günü kutlaması yapılan
çocuk 5-7 yaşları arasında olmalıdır. Bunun sebebi, çocukların yaşı ilerledikçe
partinin kontrolünde annelerinin payından yer almaya başlamalarıdır.
Partinin yapılma yeri ev veya yerel bir park olmalıdır.
Partinin yapılmasının üzerinden 12 aydan fazla geçmiş
olmamalıdır.
Bunlara ek olarak; partiye katılanların sayısı, çocuğun
kaçıncı doğum günü olduğu, hangi ayda düzenlendiği, çocuğun cinsiyeti gibi
değişkenler de dikkate alınmıştır.
ÇOCUK
|
PARTİ
|
|||||||
ANNE
|
YAŞI
|
CİNSİYETİ
|
KAÇINCI
ÇOCUK
|
OKULU
|
DÜZENLENDİĞİ
YER
|
DIŞARIDAN
DESTEK VERENLER
|
TARİHİ
|
KATILIMCI
SAYISI
|
Karen
|
6
|
E
|
1/2
|
Yerel/devlet
|
Ev
|
Nil
|
07.2008
|
5
|
Laurel
|
7
|
E
|
2/2
|
Uzak/devlet
|
Ev
|
Nil
|
03.2009
|
9
|
Carol
|
6
|
K
|
2/3
|
Yerel/devlet
|
Parti
salonu
|
Nil
|
02.2009
|
15
|
Sarah
|
6
|
K
|
1/2
|
Yerel/devlet
|
Parti
salonu
|
Dansçılar
|
05.2009
|
20
|
Tamsyn
|
5
|
E
|
1/2
|
Yerel/özel
|
Park
|
Nil
|
05.2009
|
21
|
Leila
|
5
|
E
|
2/3
|
Uzak/özel
|
Ev
|
Nil
|
02.2009
|
12
|
Talullah
|
6
|
K
|
1/3
|
Uzak/özel
|
Ev
|
Fairy
|
10.2008
|
14
|
Kristen
|
6
|
K
|
3/3
|
Yerel/özel
|
Ev
|
Gymbus
|
03.2009
|
16
|
Katılımcılardan doğum günü kutlamasına ait anı resmi vs
görseller de alınmıştır.
Katılımcılarla ana çalışma öncesi görüşmeler yapılmıştır.
Görüşmeler ses kaydedici yardımı ile kayıt altına alınmış,
annelerin görüşme esnasındaki duygusal tavırları da not edilmiştir.
Genel olarak görüşmeler 1,5 saat kadar sürmüştür.
Sonuçta görüşmeler 166 sayfalık toplam metin haline
gelmiştir.
BULGULAR
Her sekiz parti de özenle hazırlanmış organizasyonlardır.
Anneler; parti mekanlarını süslemiş, yemekleri ve eğlence aktivitelerini seçmiş
ve planlamıştır.
Anneler bu partileri sadece düzenlemekle kalmamış,
içerisinde de bulunmuş ve bundan keyif aldıklarını belirtmişlerdir.
Anneler, düzenledikleri partilerde ortaklarından,
ailelerinden ve arkadaşlarından destek almışlardır.
Bütün anneler evlidir ve eşleri ile yaşamaktadır fakat
babalar bu organizasyonların düzenlenmesinde aktif rol almamışlardır.
Partilere katılanlar genelde aile efradı ve yakın
arkadaşlardır.
Annelerden üçü, çocukların eğlendirilmesi için ticari hizmet
almışlardır. Bunun dışında dostlarından ve babalar dışında kalan aile
bireylerinden destek almışlardır.
Anne
|
İfade
|
Değerlendirme
|
Sarah
|
Doğum
günleri yılbaşından daha özeldir. Sizin gününüzdür. Bana çocuğumu doğurduğum
günü anımsatır.
|
Aile
kimliğinin ve birliğinin oluşturulmasında bu tip kutlamalar önemlidir.
|
Bu
kutlamalarda çocuk, farklı insanlarla iletişime geçerek yeni bağlantılar
kurar.
|
Anneler
bu organizasyonları çocuklarının sosyalleşmesi ve bir gruba dahil olması için
önemli bulur.
|
|
Anne
ve çocuk arasındaki bağ güçlenir.
|
Anneler 5-7 yaş arası çocukların doğum günü kutlamaları ile
sonraki yaşlardaki kutlamalar arasında fark olduğunu, bunun sebebinin
çocukların okulda arkadaş edinmeleri ve kendi sosyal çevrelerini partilere
davet etmeye başlamaları olarak değerlendirmektedir. Dolayısı ile anneler, bu
partileri tasarlarken hem kendi hem de çocuklarının sosyal çevrelerini de
tasarlamaktadırlar.
Anne
|
İfade
|
Değerlendirme
|
Kristen
|
Melbourne's
Child dergisinde aradığım her soruya cevap buldum!
|
Anneler, ideal doğum günü
kutlamasını tasarlayabilmek için kitap, dergi, internet vb muhtelif kaynaktan
bilgi toplarlar.
|
Laurel
|
İnternette
yaptığım araştırmalarda ABD'den pek çok farklı uygulamaya rastladım.
|
Anneler, doğum günü partilerinde çeşitli ritüelleri olduğunu
da belirtmişlerdir. Söz gelimi Tamsyn, her partide pasta etrafında ailenin bir
fotoğrafını anı olarak çektiklerini belirtmiştir.
Anneler, partileri düzenlerken geçmiş tecrübelerinden de
faydalanırlar. Örneğin Carol, büyük kızının partisini yerel salonlardan birinde
yapmış ve bundan memnun kaldığı için küçük kızının doğum gününü de aynı yerde
kutlamıştır. Buna ek olarak çocuklar da geçmiş tecrübelerinde keyif aldıkları
tecrübelerini bu partilere taşımak istemişlerdir.
Anneler düzenledikleri bu partilerle sosyal çevrelerine
nasıl bir anne olduklarını da ifade etmektedirler.
Anneler bu partilerle dışarıya annelerin çocukların doğum
günü partilerinde nasıl davranması gerektiğini ve ne kadar emek verdiklerini de
göstermek istemektedirler.
Anneler, çocuklarının doğum günü partilerinin kişisel ve
özel tasarlanmasını arzu etmektedirler. Bunu yaparken tema ve yemek seçiminden
misafir sayısına kadar geniş bir yelpazeyi kullanırlar. Örneğin Karen,
çocuğunun Scooby Doo’yu çok sevdiğini ve markette dolaşırken Scooby Doo
tabakları bulunca bunları partisinde kullanmaya karar verdiğini belirtmiştir.
Davetli seçimi, annelerin çocuklarının yaşayacağı mutluluk
verici tecrübeyi en üst düzeye çıkartabilecek şekilde tasarlanır. Sarah’ın eşi
çok katılımlı partilerin kişisel olmadığını düşünmekte, oysa Sarah ise geniş
katılımlı partinin çocuğunun kişiliğine daha uygun olduğunu söylemektedir.
Parti için dışarıdan ticari hizmet alımında anneler
çocuklarını ilgi alanlarına göre yönlendirmektedir. Bunun sebebi çocuğun bahsi
geçen hizmete olan doğrudan ilgisidir. Carol’a göre bu tip partilere çok
yönelmemek gerekiyor çünkü bu tip partiler kopyalanabilir ve zaman içerisinde
birbirini tekrar eden partiler çocuklar için ilgi çekiciliğini kaybedebilir.
Kristen’in kızının doğum günü bir sınıf arkadaşının doğum gününün hemen
ertesine denk geliyordu ve iki anne de aynı temayı seçmişti. Kristen, temayı
değiştirmesi gerekenin kendisi olduğunu düşündü.
Partilerde her ne kadar hazır paketlenmiş yemek kullanılıyor
olsa da bunlar genelde patlamış mısır, patates cipsi vb olarak
kullanılmaktadır. Diğer yemekler yine geleneksel usulde yapılmaktadır.
Anneler, çocuklarının tercihlerini, sosyal ağlarını vb
bildiklerinden dolayı parti hazırlıklarında katılımcı anne rolü üstlenerek
doğru karmayı oluşturmaya çalışmışlardır.
Lauren, çocuklarına bakıcı tuttuğunu fakat doğum günü
partisinin özel olduğunu bu sebeple bu partilerin hazırlanmasında ticari hizmet
alınmasının mantıklı olmadığını söylemektedir.
Ticari hizmetlerin kullanımı anneler tarafından sınırlı bir
seviyede tutularak partinin daha kişisel olmasına çalışılmaktadır. Bu sebeple
ailelerin ev kutlamalarını daha çok tercih ettikleri görülmektedir.
Partilerin çocuklar için özel olması bir tarafa anneler
olayın maddi bir boyuta taşınmasını istememektedir. Bu sebeple kendileri yemek
yapmakta,alanı tasarlamakta, doğru oyun ve ödülleri seçmektedirler. Dolayısı
ile amaç, yaratılan değerin ve paylaşımın duygusal olmasıdır. Laurel, eşine ve
kızına oğlunun doğum gününde daha anlayışlı olmalarını söylemiş ve çocuğun o
gün yapmak istediği herhangi bir şeyi yapabilmesini arzu ettiğini belirtmiştir.
Katılımcılara göre partinin hazırlanması için harcanan zaman
ve para sınırsız olabilir fakat partiyi özel yapan annenin verdiği emektir.
Tamslyn’e göre büyük partiler büyük gösteriş içindir.
Bir diğer dikkate değer konu materyalizmdir. Görüşülen
annelerden üçü, doğum günlerinde çocuklara abartılı hediyeler gelmesinden
rahatsız olduklarını, çünkü bunun çocuğun doğum gününü hediye olarak
algılamasına sebep olabileceğini düşündüklerini söylemişlerdir. Kristen eşinin
ailesine her biri ayrı bir hediye almak yerine toplanıp özel ve tek bir hediye
almalarını söylemiştir. Aslında bunun bir diğer sebebi de hediyelerin annelerin
parti için verdiği emeğin önüne geçmesini istememeleridir.
Tamslyn’e göre ev dışında verilen partiler, annelerin
emeğini yeterince gösterebilmesine mani olmaktadır, çünkü bu tip yerlerde pek çok
şey zaten hazır olduğundan anne yeterince işe dahil olmamaktadır.
Anneler bu partiler için harcadıkları zamanı küçük
görmektedirler. Söz gelimi Tamslyn oldukça fazla zaman harcamış olmasına rağmen
çok fazla olmamakla beraber bir miktar emek harcadığını belirtmektedir. Oysa bu
parti yerel bir parkta 21 kişi için düzenlenmiş ve tüm yemekleri Tamslyn evde
kendisi yapmış ve her davetli için servis etmiştir. Eşi, bu uygulamanın
herhangi bir aşamasında yer almamıştır. Yetişkinlerden aldığı yardım ise yemeğin
dağıtılmasında kayınvalidesinden ve çocukların eğlendirilmesinde kayınpederinin
palyaço kılığına girmesinden ibarettir.
Bütün anneler, biten partinin ardından yorulduklarını hatta
tükendiklerini belirtmişlerdir. Parti süresince partinin tadını çıkartmak yerine
daha çok ev sahibi gibi davranmak zorunda kaldıklarını söyleyenlerin sayısı
katılımcıların yarısıdır. Tükenmişliğin tipi sorulduğunda ise duygusal ve
zihinsel olduğu söylenmektedir.
Anneler partileri organize ederken verdikleri emek ve
harcadıkları zamanla çocuklarına hediye verdiklerini ve bunun maddi
hediyelerden daha değerli olduğunu düşünmektedirler.
Anneler; dergilerde, gazetelerde, internette vb gördükleri
masumiyet, basitlik gibi çocukluğun etrafına inşa edildiği kavramları
partilerinde vurgulamaya ve yansıtmaya çalışmaktadırlar. Olayın fazla
ticarileştirilmesinin çocuğu olduğu yaştan uzaklaştırıldığını düşünmektedirler.
Anneler öyle veya böyle bir takım ticari hizmetleri bu
partiler için kullanmışlarsa da çocuğun ticarileşmesine karşıdırlar. Alınan
hizmetlerle amaçlanan tecrübelerin ve memnuniyetin birlikte tüketilmesinden
alınan hazzın çocuğa ifade edilmesidir. Bir diğer konu da bu tecrübelerin
çocukla beraber tüketilmesi esnasında verdikleri kararların da doğruluğunu test
etmektedirler.
TARTIŞMA VE YORUMLAR
Son tahlilde bütün anneler; tüketici sosyalleşmesi, ticari
faaliyetleri kullanarak çocuklarına ilişkilerin maddiyatın ötesindeki önemini
öğretmeye çalışmaktadırlar.
İdeal bir partide anneler; (a) faaliyeti kişiselleştirerek
çocuklara olan sevgilerin vurgulamakta, (b) organizasyon için çok çalışarak (c)
maddi girdileri dışlamaktadırlar.
Yapılan partilerde anneler; sosyalleşmeyi, aile ilişkilerini
kurmayı, ilişkinin gayrı maddi boyutlarını çocuklarına öğretmeye
çalışmaktadırlar.
Ailelerin bu tip organizasyonlarla maddi tüketimin ötesinde
birlikteliği paylaşmaktadırlar. Bu sebeple aile birlikteliğini simgelediğinden
evler dışarıdaki diğer mekanlara göre daha çok tercih edilmektedir. Ev aynı
zamanda bir koruyucu olduğundan, aileleri pazarın maddi etkilerinden de
korumaktadır. Ev partileri tüketimi dışlamamakta fakat daha düşük bir seviyede
tutmaktadır.
Çocuğun duyduğu memnuniyet, anneye başarısını ölçebilmesi
için bir kriter sağlamaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder