F-4, İkinci Dünya Savaşı sonrası dönemin en popüler avcı jetlerindendir. İlk uçuşunu 27 Mayıs 1958’de gerçekleştirmiş olan Phantom, McDonnel tarafından tasarlanmış ve ilk siparişini Amerikan Deniz Kuvvetleri’nden almıştır. Phantom’un hizmete alınmasından kısa bir süre sonra 1960 yılında muhtelif Amerikan Hava Kuvvetleri uçağının da katıldığı bir yarışma düzenlenmiş ve Phantomlar bu yarışmada büyük üstünlük göstermişlerdir.
F-4ler, Vietnam Savaşı’nda gösterdikleri kapasite, bombardıman vb pek çok farklı üstünlüklerinin yanı sıra Kuzey Vietnam Miglerini de çokça düşürmelerinden dolayı haklı bir ün kazanmıştır. Tasarımda gerçekleştirilen gelişmeler neticesinde F-4’ün F-4E, F-4F, RF-4E gibi pek çok farklı versiyonu ortaya çıkmıştır. Son versiyonu QF-4N’dir. Bu güne kadar 5195 adet F-4 üretilmiştir.
F-4’ler dünyada halen Almanya, Japonya, Güney Kore, Yunanistan ve ülkemizde halen kullanılmaktadır.
Türk Hava Kuvvetleri 1970’li yıllarda önemli ‘Phantom’ kullanıcılarından biri olmuştur. THvKK’lığı bir kısmı yeni sipariş, bir kısmı da diğer NATO ülkelerinden transfer olarak toplam 236 ‘Phantom’a sahip olmuştur, Bunlardan 182’si F-4E’dir
Özellikler
Motor: İki adet 17,900-pound General Electric J79-GE-17 turbojet
Boş Ağırlık: 29,535 lbs.
Kanat açıklığı: 38ft. 5in.
Uzunluk: 63ft. 0in.
Yükseklik: 16ft. 6in.
Maksimum hız: Mach 2.25
Menzil: 1,100 mil
Silah Yükü
1 adet 20-mm M61A1 makineli;
Dört adet AIM-7 Sparrow füzesi veya 3,020 pound silah yükü
12,980 pounda kadar paylonlarda muhtelif silah yükü
Kaynakça
http://www.tayyareci.com/digerucaklar/turkiye/1951ve2006/f4.asp
http://www.warbirdalley.com/phantom.htm
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder