Su-21’in hikayesi, Su-9 ve Su-11lerin kısıtlı kabiliyetlerini dikkate alan OKB’nin daha yüksek kabiliyetleri olan yeni bir jet projesi tasarlaması ile başlar. İlk Su-21 prototipi, uçuşunu Mayıs 1962’de gerçekleştirdi. 5 Ağustos 1962’den itibaren de test hizmetleri başladı. Fakat aktif göreve alınması politik sebeplerden ötürü 1965 yılına kadar uzadı. Seri üretim müteakip eden yılda başladı ve 1967 yılından itibaren Yak-25s, Su-11 ve Su-9 modelleri ile Su-21ler değiştirilmeye başlandı. Su-21ler, NATO kayıtlarına ilk olarak Flagon-A adı ile geçtiler.
Delta kanatlı Su-21slerin iniş ve kalkışlarda yaşadığı sıkıntılar üzerine Sukhoi yeni bir kanat yapısı üzerinde araştırmaya başladı. Tasarlanan yeni kanat yapısı ile Su-21s 1969 yılından itibaren üretilmeye başladı. Sovyetlerdeki tanımı değişmemesine rağmen bu model NATO tarafından Flagon-D olarak tanımlandı.
Aynı zamanda 1969 yılında geliştirilmiş olan Su-21T modeli Volkov Taifun radarı ile takviye edildi. Fakat VT radarı daha üretilen ilk uçaklarda problem yarattı ve 10 adet üretildikten sonra bu radarın kullanımına son verildi. 1971 yılında Su-21TM modelleri geliştirildi ve daha yüksek özellikli Taifun-M radarı ve Molniya R-60 kısa menzilli roketleri veya UPK-23-230 makineli yuvası ile donatıldı. Ortaya çıkan yeni aerodinamik ihtiyaçlar neticesinde Su-21UM modeli geliştirildi. Bu model NATO tarafından Flagon-G olarak adlandırılmaktadır. Bu modelin ardından tasarlanan Su-21s modelleri, Mig-23’ün de aynı dönemde tasarlanması neticesinde, Mig-23lerin hizmete alınması kararı verildiği için üretilmemiştir.
Pek çok operasyonda kullanılan Su-21lerin, kullanım süreleri boyunca en iyi bilinen saldırıları; 1983 yılında Güney Kore Hava Yolları’na ait bir Boeing 747’nin vurularak düşürülmesi (246 yolcu hayatını kaybetmiştir), Sovyet hava sahasını ihlal ettiği gerekçesi ile bir İran CL-44’ünün 1981 yılında Bakü üzerinde vurulması ve 1978 yılında Güney Kore Hava Yolları’na ait bir yolcu uçağına yapılan başarısız saldırı (2 yolcu uçağın buz tutmuş bir göle düşmesi neticesinde hayatını kaybetmiştir).
Su-21 modeli, üretimi sona erene kadar 1290 adet üretilmiştir.
Özellikler
Mürettebat: 1
Uzunluk: 19.56 m
Kanat açıklığı: 9.34 m
Yükseklik: 4.84 m
Kanat alanı: 36.6 m²
Boş ağırlık: 10,874 kg
Yüklü ağırlık: 17,200 kg
Motor: 2× Tumansky R-13F2-300 turbojet
Maksimum hız: Mach 2.1, 2,230 km/h
Menzil:Savaşta: 590 km, Normal şartlarda: 1,780 km
Silah Yükü
2x R-98M/AA-3 Anab
2x or 4x R-60/AA-8 Aphid
Opsiyonel olarak 2 adet UPK-23-250 23 mm makineli
http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-21 adresinden derlenmiş ve tercüme edilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder