12 Ekim 2011 Çarşamba

LIPPISCH P.13a

Lippisch P.13a, Dr. Alexander Lippisch tarafından Nazi Almanyası için 1944 yılında tasarlanmış bir delta kanat avcı jettir. Uçak asla üretilmedi fakat rüzgâr tüneli için hazırlanan prototipler, denemelerde Mach 2,6 için inanılmaz mukavemet göstermiştir.

1944 yılında konvansiyonel yakıtların ikmalinin çok azalması neticesinde Lippisch, P.13a’yı enerjisini kömürden alacak şekilde tasarlamaya karar verdi. Kablolardan örülü bir sepet egzozun ön tarafına kömürü taşıması için yerleştirildi. Tepkili jetin ve kömür sepetinin rüzgâr tüneli testlerinde, modifikasyonlar daha etkili bir etki elde etmek üzere bütünleşik olarak uygulandı. Kömürler düzensiz kaba şekillerinden daha düzgün granül şekline getirildi böylece daha dengeli ve etkili bir yanma sağlandı. Gaz tanklarından gelen alevin kömür sepetine ulaşması ile uçağın işletim hızına erişmesi hesaplanıyordu (320 km/h). Uçağın ön tarafındaki hava alığından içeri alınan temiz hava ile jetin arkasındaki kömür sepetinin tutuşması için gerekli oksijen ve basınç temin edilecek hem de ifrazatı kuyruk egzozundan dışarı atma imkânı olacaktı. Hava, basınç, gaz ve yanan kömürün etkisi ile arzu edilen itiş gücüne erişilebileceği öngörülmekteydi Savaşın bitiminden hemen önce ateşleyici sistem, tasarım ekibi tarafından Viyana’da başarıyla test edildi.

Savaşın sonunda, henüz tamamlanmamış DM-1 test aracı Amerikan birlikleri tarafından ele geçirildi. Lisppisch’in ekibine Amerikan hükümeti tarafından verilen sipariş üzerine Amerika’da testler tamamlandı. Yapılan testler neticesinde uçağın uçurulduğu ve NASA’nın pek çok önemli bilgiler edindiği ve 1950’lerin uçak tasarımlarında bu bilgilerden büyük ölçüde faydalanıldığı söylenmektedir.

Savaşın ardından Lippisch, Amerikan uçak üreticisi Convair’da çalışmaya başlamış ve XF-92’yi tasarlamıştır. Bu tasarım bilahare F-102 ve F-106’ya modifiye edilmiştir.

Özellikler
Mürettebat: 1
Uzunluk: 6.70 m
Kanat açıklığı: 6.00 m
Yükseklik: 3.25 m
Kanat alanı: 20.0 m²
Yüklü ağırlık: 2,295 kg
Motor: Kronach Lorin kömürlü tepkili jet motoru
Maksimum hız: 1650 km/h
Menzil: 621 km

Silah Yükü
Uçakta ne tip bir saldırı sistemi olacağı ile ilgili net bir bilgi bulunmamaktadır. P.13a’nın büyüklüğü dikkate alındığında MK 103 makinelisinin çok ağır olacağı tahmin edilmektedir. Bu sebeple bir veya iki adet daha küçük makineli kullanılacağı tahmin edilmektedir.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lippisch_P.13a adresinden tercüme edilmiş ve derlenmiştir.



Hiç yorum yok: